RSS

Blood is rushing into your muscles and that’s what we call the pump

14 Mar

– En legends verklighet. Mitt försök att nå dit. En stor dröm. Med skidor under fötterna och stavar i händerna.

Jag började i höstas, efter ett litet uppehåll från styrketräningen, att experimentera med ett träningsprogram där jag genomför ett kort styrkepass varje morgon. Målet var att underhålla styrkan i kroppen och inte släppa den biten helt. Sakta rann ett förhoppningsvis bra upplägg ut i sanden och stuvades under vintern bort för att ligga och gnaga på det undermedvetna planet. Orsaken var antalet set och därmed tidsåtgången. Kort sagt, ambitionerna var för höga och gjorde att det inte blev någon träning istället för kortare pass. Nu är det förändrat och tanken är att varje morgon köra ett maxset för varje övning, vilket inte tar mer än några minuter.

Här är grunden:

Mån Tis Ons Tors Fre Lör Sön
Armhäv Chins Utfall Armhäv Chins Utfall Max Chin
Situps+ Skura Benböj Situps+ Skura Benböj Max  Armhäv
Dips Rumpa Korset Dips Rumpa Korset Max Situp

Varje dag genomförs tre övningar i rad med minsta möjliga vila. Söndagar utförs maxtest och varje veckas testresultat antecknas och jämförs med föregående resultat. Förhoppningsvis är det positiva resultat som skrivs ner.

Förklaring till tidags- och fredagsövning nr 2 och 3:

Skura innebär att man ligger på mage med armarna utsträckta framåt, gör ett rygglyft med en liten tyngd i en hand, för båda händerna lyfta från golvet och så långt bort från kroppen som möjligt tills de möts över rumpan, där man låter tyngden byta hand. Sedan förs båda armarna framåt precis som de fördes bak och tyngdens färd bildar en cirkel. Lika många cirklar åt varje håll. Efterföljande övning fokuserar på rumpan och baksida lår och genomförs genom att man liggande på rygg, drar upp den ena foten så nära rumpan som möjligt och har det andra benet rakt, det ska ses som en förlängning av kroppen och får inte lyftas. Höften skall med hjälp av det böjda benet föras så högt att låren hamnar parallellt med varandra. Därefter ner på samma sätt. Använd varje ben i intervaller av 5.

Får återkomma med resultat, men hoppas att ett par minuter varje morgon ska ge lite kraft i en lealös åldring.

SkiErg, min nya kompis, befinner sig, appropå ingenting, just nu i Staufenberg, Tyskland, på väg hem till pappa. Han färdas i en gul DHL-lastbil!

Bye

1 2 3 4 5 6 7
Armhäv Chins Utfall Armhäv Chins Utfall M Chin
Plankan+ Skura Benböj Plankan+ Skura Benböj M Armhäv
Dips Rumpa Korset Dips Rumpa Korset M Planka
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på mars 14, 2011 i Religiös åskådning

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: